Suomalaisten verkko-ostoksia veloitettu kahteen kertaan viime viikolla

Suomalaisten verkko ostoksia veloitettu kahteen kertaan viime viikolla

Suomalaisten verkko-ostoksia veloitettiin kahteen kertaan viime viikolla. Arvioiden mukaan vika on ilmennyt ensimmäisen kerran torstaina ja paikallistettu sekä ongelma korjattu perjantaina.

Suomalaisten verkko-ostoksia veloitettu kahteen kertaan viime viikolla

Osa suomalaisten verkkokauppamaksuista veloitettiin kahteen kertaan viime viikon lopussa, viestitti MobilePay Twitterissä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä IS Digitoday.

MobilePay sai ensimmäiset yhteydenotot asiakkailtaan viime viikon tostaina, jolloin korttimaksuja oli veloitettu tuplana, eli kahteen kertaan. Vika koski asiakkaita, jotka olivat käyttäneet ostoksien maksamiseen MobilePayta tai maksukorttia.

MobilePay kertoi häiriöstä Twitterissa ja päivitti lisätietoa asiaan liittyen melko nopeasti. Viestissä kerrottiin MobilePayn saaneet tiedon, että osalla verkkokauppiaista on veloitettu korttimaksuja sekä MobilePay-maksuja kahteen kertaan. Viestissä kerrottiin myös, että maksuja prosessoivat palveluntarjoajat selvittävät vikaa ja sen syytä parhaillaan. MobilePay pahoitteli tilannetta ja ilmoitti tiedottavansa asiasta, kun asiaan liittyen saadaan lisätietoa.

MobilePayn arvioiden mukaan vika on alkanut torstaina ja koskee korttimaksuja. Siitä ei kuitenkaan ole tietoa, kuinka montaa asiakasta vika MobilePayn osalta koskee ja kuinka moni maksu on veloitettu tuplana.

MobilePay tiedotti Twitterissä perjantaina klo 16.11, että maksupalveluntarjoajien kautta tulleen tiedon mukaan vika on paikallistettu ja korjaavat hyvitystapahtumat tehdään vielä saman päivän aikana. Hyvitystapahtuma näkyy tilillä 1-3 pankkipäivän viiveellä, riippuen vastaanottavasta pankista.

MobilePayn viimeisen tilannepäivityksen mukaan ongelma koski Visa-korteilla 13.4 tehtyjä kortti- ja MobilePay-maksuja. Vika aiheutti tuplaveloituksen myös useissa MobilePay-maksuissa, vaikka vika paikallistettiin muun maksujenvälittäjän järjestelmään.

Miten asiakkaat saavat ylimääräisen veloituksen takaisin?

Kuluttajan ei tarvitse tehdä mitään erityistä saadakseen tuplaveloituksen takaisin.

MobilePayn mukaan tämän tyyppiset ongelmatilanteet korjataan yhdellä kertaa, siellä missä häiriö on tapahtunut. Hyvä tietenkin seurata omaa pankkitiliä, ja varmistua että hyvitystapahtuma saapuu tilille.

Hyvitystapahtuma näkyy asiakkaan tilillä noin 1-3 pankkipäivän sisällä, riippuen hieman vastaanottavasta pankista.

MobilePayn tuplaveloituksista uutisoitiin viimeksi helmikuussa

Vastaava ongelma koski MobilePay-maksuja helmikuussa, mutta suuremmassa mittakaavassa.

Silloin tuplaveloituksia tapahtui kymmeniätuhansia, eli varmasti huomattavasti enemmän kuin tällä kertaa.

Helmikuussa tapahtuneet ylimääräiset veloitukset koskivat vain MobilePay-maksuja, mutta uusimmassa tapauksessa myös verkkomaksuja Visa-korteilla.

Vika aiheutui helmikuussa nimeämättömän maksunvälittäjän järjestelmässä olevasta ongelmasta.

Liittymätarjoukset.fi
Logo