Huijausviestit ja puhelut piinaavat suomalaisia

Huijausviestit ja puhelut piinaavat suomalaisia

Huijausviestit ja puhelut ovat lisääntyneet viimeisen kahden vuoden aikana. Suomalaisille satelee jopa miljoonia huijaussoittoja kuukausittain.

Huijausviestit ja puhelut lisääntyneet räjähdysmäisesti

Suomalaiset ovat saaneet erilaisia huijausviestejä ja soittoja huomattavasti tavallista enemmän viimeisen kahden vuoden aikana. Suomeen kohdistuneesta huijauspuheluiden vyörystä on uutisoitu ja varoitettu useammassa mediassa säännöllisesti vuoden aikana. Pahimmassa tapauksessa uhri voi menettää jopa kymmeniä tuhansia euroja huijareille.

Huijaustapoja on useita erilaisia ja ne muuttavat muotoaan jatkuvasti, jonka takia huijauspuheluista ja viesteistä olisi hyvä ilmoittaa omalle operaattorille ja kyberturvallisuuskeskukseen. Huijausviestien kohdalla kannattaa ottaa näyttökuva huijausviestistä ja toimittaa se liitteenä. Mikäli saat huijausviestin jonkun yrityksen nimellä, olisi hyvä ilmoittaa asiasta myös heille.

Näin uudet huijaustavat saadaan mahdollisimman nopeasti ihmisten tietoisuuteen ja niitä osataan varoa. Tietojenkalasteluviestien ja puheluiden tavoitteena on lähes aina saada jollain tavalla huijattua ihmisten henkilö-, pankki- tai käyttäjätietoja. Omia pankkitunnuksia, palveluiden käyttäjätunnuksia tai salasanaa ei saa luovuttaa missään tilanteessa ulkopuolisille.

Suomessa huijareiden jäljille pääsy on melko hidasta, sillä viranomaisilla on vähän resursseja. Eri viranomaiset yrittävät taltuttaa huijausaaltoa yhdessä teleoperaattorien kanssa. Operaattorit voivat seurata, tuleeko jostain tietyn linkin kautta toistuvasti huijaussoittoja ja tarvittaessa estää niitä. Estoa ei tehdä vähäisin perustein, vaan ilmoituksia on oltava riittävästi eri tahoilta.

Uudet huijaustavat ja varoituksia merkittävistä tietoturvauhkista löydät kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta, jonne kootaan kyberturvallisuuden uutisia. Verkkosivuille on myös koottu kattavasti tietoa siitä, miten voit suojautua nettihuijaukselta. Nettihuijariin voit törmätä missä vain, kuten sähköpostissa, tekstiviestissä, puhelimitse, netin keskustelu-, deitti-, osto- tai myyntipalstoilla.

Tuoreimpia huijausmalleja on kolme, joista kerromme enemmän alla. Näitä huijaustapoja on raportoitu eniten viimeisen vuoden aikana.

Microsoft-huijaus

Eniten raportoitu huijauspuhelumuoto on kuluneen vuoden aikana ollut niin sanottu Microsoft-puhelu. Englantia puhuva soittaja kertoo olevansa jonkun organisaation teknisen tuen työntekijä tai edustaja, kuten esimerkiksi Microsoftin. Huijari pyrkii eri tavoin herättämään uhrin luottamuksen ja väittää, että tietokoneessa on ongelma, joka täytyy korjata mahdollisimman nopeasti.

Uhria taivutellaan ja ohjataan kohti huijatuksi tulemista väittämällä, että asia on kiireellinen, eikä tietokoneessa olevaa ongelmaa pysty kukaan muu korjaamaan. Heti kun huijari huomaa uhrin luottavan häneen, aloittaa huijari käymällä yksitellen kaikki mahdolliset tavat läpi, joilla uhrilta saadaan vietyä mahdollisimman paljon omaisuutta.

Ensimmäisenä huijari pyrkii saamaan käyttöoikeuden uhrin tietokoneeseen TeamViewer-ohjelman avulla, jota käytetään erilaisissa yrityksissä. Etäohjelman avulla huijari pystyy käyttämään huijatun tietokonetta ja tässä tilanteessa väitetysti korjaamaan tietokoneessa olevan ongelman. Samalla varmistetaan koneelle pääsy myös jatkossa ilman, että uhri itse on koneella.

Tämän jälkeen huijari saattaa ”korjata ongelman” ja pyytää maksua. Kun luottokorttinumero on annettu ja summa maksettu, voidaan väittää ettei maksu jostain syystä onnistunut ja pyydetään toista korttia, jolla jälleen maksetaan korvaus työstä. Tässä kohtaa voidaan jälleen väittää ettei maksu onnistunut ja siirrytään verkkopankkiin tekemän rahansiirto.

Huijauskeinon viimeisessä vaiheessa pyydetään vielä todistamaan, että kyseessä on varmasti oikea henkilö. Tässä kohtaa pyydetään näyttämään kameraan ajokorttia ja passia tai lähettämään niistä kuva. Tässä huijauksessa ei tyydytä vain siihen, että saadaan jotain tietoja vietyä uhrilta, vaan viedään suoraan sanottuna tuhkatkin pesästä vaihe vaiheelta.

Niin sanotulla Microsoft-huijauksella yksittäisiltä uhreilta on saatu vietyä keskimäärin 5000-10 000 euroa ja pahimmissa tapauksissa kymmeniä tuhansia.

Sijoitushuijaus

Toisessa huijauspuhelumallissa puhelu on näyttänyt tulevan Britanniasta tai Suomesta Uudeltamaalta. Useissa tapauksissa puhelu ei kuitenkaan lopulta ole Suomesta, vaikka numero siltä näyttäisi, vaan lopulta ne ovat paikannettu ulkomaille. Sijoitushuijauksesta epätavallisen tekee se, että huijari näyttäisi jollain tapaa tunnistavan ja yhdistävän uhrin numeron, nimen ja osoitteen.

Soittaja puhuu melko epäselvästi englantia ja kauppaa erilaisia sijoitustuotteita, kuten kryptovaluuttaa. Tietenkin vain sellaisia, joista on luvassa juuri nyt epätavallisen suuri tuotto. Huijari ohjeistaa uhria sijoittamisessa ja neuvoo, miten sijoittamista voi kokeilla pienellä riskillä. Ideana on saada ensin uhri luottamaan täysin ”sijoitusneuvojaan”.

Mikäli uhri epäröi sijoittamista, huijari saattaa neuvoa uhria edes kokeilemaan sijoittamista aivan pienellä summalla, kuten esimerkiksi 50 tai 100 eurolla. Lisäksi huijari lupaa ilmoittaa esimerkiksi kerran viikossa sähköpostitse, kuinka paljon sijoitus on tähän mennessä tuottanut. Huijareilla saattaa olla myös tekaistu verkkosivu, johon suosittelee tutustumaan.

Kun uhri lopulta saadaan aloittamaan sijoittaminen pienellä summalla, ilmoittaa huijari sähköpostilla sovitusti sijoituksen tämän hetkisen arvon. Sijoitus on tietenkin ollut tuottoisa ja esimerkiksi 100 euron summa on saattanut kasvaa viikon kuluessa 150 tai 200 euroon. Seuraavassa viestissä kerrotaan, että sijoitus on jälleen lähes tuplaantunut ja kannattaisi sijoittaa lisää.

Tässä kohtaa huijari odottaa, että uhri on valmis sijoittamaan suuremman summan. Välillä sijoitus hämäyksenä laskee hieman, mutta hetken kuluttua jälleen sijoituksen arvo nousee. Näin uhri saadaan sijoittamaan jatkuvasti lisää suurten tulojen toivossa, mutta tosiasiassa kaikki rahat ovat menneet suoraan huijarin taskuun alusta alkaen.

Huijauspuhelu yrityksille

Tuoreista huijausmalleista viimeisin ei kohdistu yksityisiin, vaan suomalaisiin yrityksiin. Yritykset ovat saaneet puheluita, joissa suomea puhuva henkilö on väittänyt, että joku on ostamassa domainia yrityksen nimellä.

Huijari on kertonut myös, että heidän täytyy ilmoittaa asiasta viranomaisten määräysten johdosta ja tarjota etuosto-oikeus kyseiseen verkkotunnukseen. Puhelimessa neuvotaan, että mikäli verkkotunnuksen haluaa itselleen, se täytyy ostaa mahdollisimman nopeasti. Verkkotunnuksen hinta on tietenkin huomattavasti korkeampi kuin normaalisti.

Väitettyjä viranomaismääräyksiä ei kuitenkaan ole olemassa. Verkkotunnuksiin ei ole mitään etuosto-oikeutta, joten molemmat väitteet ovat perättömiä ja huijausta.

Viimeisten tietojen mukaan, kyseessä näyttäisi olevan epäeettisesti toimivan yrityksen myyntikampanjointi. Puheluista saattaa kertyä pahimmassa tapauksessa yritykselle satojen tai jopa tuhansien eurojen suuruinen lasku. Tämän tyyppisten tapausten ratkomista vaikeuttaa se, ettei yrityksiä koske samanlainen kuluttajasuoja kuin yksityisiä ihmisiä.

Liittymätarjoukset.fi
Logo